Реалістично оцінюйте можливості відкритих даних. Відкриті дані мають значний економічний потенціал. Однак наївно сподіватися, що в короткостроковій перспективі вони спричинять економічне диво. В контексті України є три основні переваги відкритих даних: довіра громадськості та бізнесу, репутація розпорядника та нові ІТ-продукти на основі наборів. Реалістичне розуміння можливостей відкритих даних повинне лягати в основу показників ефективності (KPI) стратегій, дорожніх карт, планів дій.
Сформуйте команду й знайдіть політичну волю. Люди — найнеобхідніший пазл в політиці відкритих даних. Зберіть формальну або неформальну робочу групу, яка впроваджуватиме зміни. До неї можуть увійти не лише співробітники органу влади, але й ІТ-спеціалісти, журналісти, активісти. Відкриття деяких наборів даних потребуватиме рішень на найвищому політичному рівні. Важливо залучити до роботи керівників, адже прозорість та підзвітність — це такий самий показник їхньої ефективності, як і кількість прийнятих законодавчих змін або залучених інвестицій.
Сфокусуйте діяльність на цінних даних. Намагання розпорядників відкрити все й одразу призводить до появи неякісних даних. Для початку слід зосередитися на відкритті та підвищення якості найбільш цінних наборів. Спробуйте використати відкриті дані для розв'язання нагальних проблем діяльності вашого органу влади.
Обговорюйте кроки та результати. Комунікація не менш важлива, ніж імплементація. Про відкриті дані може ніхто не дізнатися. Говорити про них треба до, під час і після оприлюднення.
Здобувайте швидкі перемоги. Вплив політики відкритих даних вимірюється не оприлюдненими наборами й навіть не їх якістю. Головний критерій — зміни в інших сферах завдяки відкритим даним. Визначте, чого ви зможете досягти через місяць, три місяці, пів року та рік. Рухайтеся до цих результатів. Без швидких досягнень учасники процесу й зацікавлені сторони швидко втратять мотивацію й знизять темп роботи.
Розвивайте екосистему відкритих даних. Підготувати та оприлюднити набори — це лише половина справи. Проблеми громадян вирішують сервіси, а не дані. Складіть перелік потенційних користувачів даних та інших зацікавлених сторін, визначте шляхи їх залучення. Необхідно орієнтуватися на якомога ширшу аудиторію: розробників, журналістів, студентів, активістів. Підбирайте ефективні методи взаємодії з різними цільовими групами. Наприклад, для презентації наборів діловій спільноті влаштуйте бізнес-сніданок, а для залучення розробників та студентів — неформальний нетворкінг.
Забезпечуйте сталість результатів. Внутрішнє та зовнішнє середовище органів влади нестабільне. Припинити публікацію наборів даних може банальна зміна відповідальних осіб або постачальників програмного забезпечення. Тому процеси оприлюднення даних повинні бути підкріплені відповідними нормативними, організаційними та кадровими змінами.